- Forside»
- Dæk
Dæk
Tyreproff tilbyder et stort udvalg af dæk i høj kvalitet til skarpe priser, heriblandt prisvindende premium-dæk fra anerkendte mærker som Continental og Goodyear. Hos Tyreproff finder du de dæk, der passer til netop dine behov, uanset om du er på udkig efter sommer-, vinter- eller helårsdæk.
235/55R19 101T FR TS870P
195/60R16 89H ASC
225/45R18 91Y FR SC5
255/55R20 110H XL FR TS870P
255/40R20 101W XL EC7 MO SIL
235/45R20 100W XL EC7 MO SIL
T155/60R21 107M sContact
235/35ZR19 91Y XL FR SC7 MO1
285/30R19 98Y XL SC5P SSR MOE
225/45R19 92W FR SC5 SSR *
225/40R19 89Y FR SC5 SSR *
255/40R19 96W FR SC5 SSR *
225/55R18 102Y XL EC6 AO
225/50R17 98V XL FR PC2 CS
265/40R21 105V XL FR PCC SIL
235/50R20 104V XL FR PCC SIL
225/40R18 92Y XL EC6 SSR *
225/50R18 95W PC6 SSR *
235/55R18 100V FR SC5 CS
235/55R18 100V FR SC5
315/35ZR20 (110Y) XL FR SC7
215/50R18 96T XL ASC 2 (+)
215/50R18 92T FR EC7 (+)
225/45ZR18 (95Y) XL FR SC7
- 1
- 2
- ...
- 399
Tyreproff tilbyder et stort udvalg af dæk i høj kvalitet til skarpe priser, heriblandt prisvindende premium-dæk fra anerkendte mærker som Continental og Goodyear. Hos Tyreproff finder du de dæk, der passer til netop dine behov, uanset om du er på udkig efter sommer-, vinter- eller helårsdæk.
Læs mere om vores forskellige dækudvalg her.
Sommerdæk
Hvorfor skifte til sommerdæk? Ved at skifte til sommerdæk, sikrer du dig langt bedre kørekomfort, da dækkene består af en gummiblanding, som er hårdere, hvilket gør, at bilen står bedre fast på både tørre og våde veje, når temperaturen er over 7 °C. Desuden giver dækmønstret i sommerdækkene, som har færre og mindre riller, bedre kontakt med vejbanen.
Hvornår bør man skifte til sommerdæk? Hvis du kører rundt på vinterdæk, så skal du som tommelfingerregel skifte til sommerdæk, når temperaturen er over 7 °C.
Vinterdæk
Hvorfor skifte til vinterdæk? Med vinterdæk på din bil kan du føle dig sikker ude på vejene. Vinterdæk er lavet på en speciel gummi som forbliver fleksibel ved lave temperaturer, hvilket giver et bedre vejgreb på kolde og glatte veje, så du ikke skal frygte, at din bil skrider. Derudover har vinterdækkene et specielt dækmønster med dybe riller, der giver bedre vejgreb og hermed forbedrer bremseevnen og giver en kortere bremselængde.
Hvornår bør man skifte til vinterdæk? Det anbefales at du skifter til vinterdæk fra slutningen af oktober til marts, hvor risikoen for sne og is er størst. Faktisk bør du overveje vinterdæk allerede, når temperaturen falder til 5-7°C.
Helårsdæk
Helårsdæk er designet til at kunne klare både varme- og kolde vejrforhold, og du kan hermed køre med dem hele året rundt uden at skulle bekymre dig om dækskifte ved sæsonskifte. Da dækkene er en blanding af sommer- og vinterdæk, yder helårsdæk ikke nødvendigvis lige så godt, som specialiserede sommer- eller vinterdæk under ekstreme vejrforhold, men de tilbyder en god blanding mellem ydeevne og økonomi.
Helårsdæk er det ideelle valg til dig, der ønsker besparelse af både tid og penge, men stadig ønsker en rimelig sikker kørsel året rundt.
Der er fordele, men også ulemper ved valget af helårsdæk:
Fordele ved helårsdæk:
- Omkostningseffektivitet: Omkostningerne er lavere ved helårsdæk, da du slipper for den halvårlige udgift som hænger sammen med udskiftningen af dine dæk.
- Miljøvenligt: Det er mere miljøvenligt at have helårsdæk på bilen, da der kun skal bruges ressourcer på at producere ét enkelt sæt dæk.
- Opbevaring: Ved helårsdæk slipper du for at have det ekstra sæt dæk opbevaret derhjemme eller for udgiften ved at skulle have dem opbevaret på et dækhotel.
Ulemper ved helårsdæk:
- Forringet ydeevne i ekstreme vejrforhold:
- Vinter: Når der er is og sne på vejene vil helårsdæk have længere bremselængde samt forringet vejgreb, da dækmønsteret på helårsdæk har færre og mindre aggressive riller.
- Sommer: Når der er varme og tørre veje vil helårsdæk have en forringet præcision samt vejgreb, da dækmønstret har dybere riller og dermed mindre kontakt med vejoverfladen, hvilket reducerer rullemodstanden på tørre veje
- Reduceret slidstyrke: For at fremstille helårsdæk er der blevet gjort nogle kompromiser for at tilgodese både varme og kolde vejrforhold, herunder produktets gummiblanding, som resulterer i en reduceret slidstyrke i forhold til specialiserede dæk.
- Større brændstofforbrug: Helårsdæk har en højere rullemodstand sammenlignet med specialiserede sommerdæk, da de også skal tilgodese kolde vejrforhold. Dette kan resultere i højere brændstofforbrug, da bilen skal bruge mere energi for at bringe sig frem.
- Lovmæssige udfordringer: Det er ikke sikkert, at du kan køre lovligt med dem i vinterføre i udlandet.